Wednesday, December 7, 2011

gRad HitZ ngn bAnk isLam

assalammualaikum..

ha..ari ni..aku keje half day..mau kasi settle itu onah solid..haha..


ingat bole settle arini..pending doc aku..rugi annual leave aku tau...


utk sesape yg baru grad ke..da 3/4 thn grad tp bru nk beli kete '0' downpayment...


ni aku saje nk bg tips sket..


mende pertame  klau korang bukan orang gomen..kne make sure la kampeni yg korang keje tu tercalon dalam bursa saham..kire baru stabil la kan..


die pnye result mmg cepat...korang anta document yg die mintak..2,3 ari bank islam call kasi intebiu u ols..


cume pegawai ni kdg2 ade je bende yg diorng lupe nk kasitau kt korang..


mcm yg jd kt aku td la..tetibe die kate nk pengesahan majikan n kerja..xde plak mase buat call aritu btau cmtu..mmg da jd lmbt la segale male kerja kn..


so mende2 yg korang kene tau n prepare..


doc kne ade..cam biase la..


-offer letteR/appoiNment leTter

-pengeSahan majikaN (selalunYe utk yG da Lame keje..) tp Bek prePare je la..yg baRu sebuLan tu xyh pn xPe..

-LatesT Pay sLip (at Least sEbulaN ye adik2)..hohOHo..

-bank statement (mane acc yg kOrang sumbaT gAji)..die oLs nk yg propEr(kaunter/print stateMent onLine)..xmO yg kt ATM tu okeH..

-debit kad Bank Islam..klau xDe acc bank islaM..atau da Expired (cam hAku ni La)knELa phulak bUat..prePare seSikit RM50 + copy ic..wajib okeh..syarat uTk sign agGrement u ols..

-utk yg pAkai lesen aDik Beradik tu.scAn awal2 lesEn diorng..yg colour okeH..bwK sekAli..

-installmEnt 1 bulaN..ikutla Korang beLi kete ape n brape sebulan bAyaran..kne bayo..so 2nd month xde byr..***F.Y.I Grad hitz ngn bank iSLam 3.2% aNd 9 years..bukan 10 yeArs lg..

-dutY stamp caM biase..RM20..

-insuraN yoLLL..yg ni kEne beLi gk..pN juge syarat keLuLusan..dLm RM2++..ni bukAn roaD tax insurancE tu..ni inSurance yg Bank isLam sediakan..sekali je baya..uTk ape n cover aPe..tanye baNk islam..bnyk lak nk aKu tulis ni kang..bek aku keje nGn bank islam je..hahaHeeuuu..





aku ni nk berkongsi pengalaman je..psl brade depan aku td tu plak..die x diberitahu bahawesenyenye die kne bg bank statement...






kan da jd leceh seleceh mencari semut dalam gule..


ok itu je post aku kali ni yang nk aku kongsi bersame..


selamat berkereta..jgn tau apply loan je..jgn tau nk drive je..bulan2 bayo..hahaha..


semoge dipermudahkan usehe kite n diberkati oleh-NYA..


sekian dulu..selamat malam... :)


Assalammualaikum...






**psstttt..apsal post aku mlm ni skema rama..kakaka.. ;))


2 comments:

  1. akak oiiiii...ko nk beli kete ker? pergh akak neh da kayo....

    ReplyDelete
  2. ala veli nk blek kg..bole bawak kelape..sayo pucuk ubi..rambutan..deriyan..ubi kayu..xyh sesusah nk beli..kekeke.abeh kau ade kete..aku pon nak jugak..jeles ni membe2 ade kete..aku da doploh nam taon baru nk merase..kekeke..

    ReplyDelete